lørdag 27. desember 2008

Fred på jord

I det siste har jeg tenkt mye på hva som skal til for å skape fred på jord.
Det høres kanskje litt søkt ut. 
Og jeg føler meg hjelpesløs! 
Jeg synes det er urettferdig at mesteparten av verdens befolkning ønsker seg fred,
mens et fåtall av verdens ledere og militære BESTEMMER at de vil krige.
De bestemmer at menn (og kvinner) skal dras vekk fra familie, kjærester, venner.
For å slåss og drepe andre.
Som kanskje egentlig ikke vil slåss de heller.

Problemet er vel at det er så mange steder i verden som har vært i konstant konflikt 
i mange år(hundrer)
Og som rett og slett har blitt så innbitte at de ikke har mulighet eller lyst 
til å forsone seg.
Og at mange andre områder er så sultne og fattige at de ikke har andre valg.
Og andre områder må slåss for retten til å være menneske på likt grunnlag som andre mennesker.
Så noen steder vil det til og med virke nødvendig å slåss. 
Verden står jo stort sett stille i de periodene vi ikke slåss mot hverandre. 
MEN JEG SYNES DET ER TRIST AT VI DREPER HVERANDRE.
Spesielt at vi kan drepe mennesker vi aldri har møtt før.
(bomber er noe av det feigeste jeg vet)

Men jeg drømmer allikevel om fred.
En verden hvor man kan smile til folk på gata,
uten å bli sendt en spiss albue eller et overraska blikk.
En verden hvor man kan gå barføtt uten å bli sprengt av en klasebombe.
Og hvor man kan gå gjennom Karl Johan uten å bli voldtatt av en fremmed.
En verden hvor man kan bli kjæreste med noen med annen religion, uten å bli steinet til døde.
Jeg ønsker meg fred, løvetannkranser og broderlig og søsterlig deling av godene.

Så de siste dagene har jeg vært overdrevent positiv. 
Det vil si - jeg tar alt dere sier for god fisk og lar tvilen komme dere til gode. 
For jeg elsker dere!
ALLE sammen! 
Dere fortjener alt godt, og det gjør jeg også!

2 kommentarer:

Thøger sa...

Mennesket er dessverre laget for krig, vi er urgamle og utgamle, ikke oppdatert etter dagens verdenspolitiskesituasjon. Tenk hvis det skulle komme liv utenifra og bedt Jorden stå samlet som en rase. Det hadde blitt spetakkel det ^^

The photographer sa...

Jeg veit hva du tenker på, Thøger. Er klart vi vil sloss mot dem som truer oss og spise dyr og pakke oss inn i pelsen deres! Vi vil sloss mot kompisene våre hvis det betyr at vi kan knulle damene deres etterpå.
Det er bare så irriterende at vi ikke kan se forbi alt det heeer og få en fin liten evulosjon. Bli kvitt blindtarmen og få et verdenssyn som fungerer bedre enn urmenneskets..